„Knygos – tai draugai, abejingi ir beaistriai, bet tikri.“ – šią Viktoro Hugo frazę būdama paauglė įsirašiau į savo dienoraštį. Ji buvo tarsi kelrodė žvaigždė pasaulyje, kuriame nebuvo tikrų draugų, o tuo labiau tokių, su kuriais galėtum pasišnekėti apie perskaitytas knygas. Tik žodžiai „abejingi ir beaistriai“ buvo nesuprantami, nes knygos įsukdavo į tokius tikrus ir gaivalingus istorijų verpetus, kad dažnai iš fikcinio pasaulio nesinorėdavo grįžti į toli gražu kvapo negniaužiančią realybę... Jaučiausi panašiai kaip Žanas Valžanas – atskirta nuo pasaulio, vieniša, ir nešiojanti savyje didžiulę paslaptį, kurios niekas nežino, o ir nenori sužinoti. Ta paslaptis buvo skaitymas – įsispraudus į mokyklos koridorių kampučius, įsitaisius ant atokaus suolelio ar net persirengimo kambariuose ryte rijamos knygos. Bendraklasiai į mane žiūrėjo kreivai, mažame miestelyje kitų draugų nebuvo, o suaugusieji nuolat kažkur skubėjo ir buvo užsiėmę, ir tik lietuvių kalbos ir literatūros Mokytoja pasiūlydavo pasilikti po pamokos ir ištiesdavo knygą – papildomą, tik man vienai siūlomą, neįeinančią į mokyklos programą... Tada jausdavausi lyg vyktų kažkas ypatingo ir nuostabaus, slapto ir suokalbiško, o tas suokalbis vyko tarp trijų – suaugusio, vaiko ir knygos. Suokalbis pavyko. Baigusi filologijos bakalauro ir magistro studijas, aš rašau disertaciją, kurios tema – vaikų literatūra, ir kalbuosi apie perskaitytas knygas su vaikais, ateinančiais į mano įkurtus Knygų klubus. Viskas tam, kad tos, pasak V. Hugo, beaistrės knygos atgytų, kad suokalbis tęstųsi, kad kuo daugiau vaikų nekantraudami trypčiotų prie dar uždarytų bibliotekos ar knygyno durų, ir kad jie niekada nebūtų vieniši...
Nuo ko pradėti?
Pradėti
reikia nuo savęs. Tiksliau, nuo idėjos, užsidegimo ir pasiryžimo leistis į
nuotykingą kelią, kuris nežinia, kur gali nuvesti. Pakeliui reikės stabčioti,
žvalgytis atgal, sukti iš kelio, eiti aplinkkeliais, priimti iššūkius ir su
jais susidoroti. Reikės atsiverti vaikams, būti nuoširdžiam ir sąžiningam,
pasiruošti atsakinėti į netikėčiausius klausimus, skaityti knygas, kurių šiaip
niekada į rankas nepaimtum, ir ‒ o tai svarbiausia ‒ atsisakyti minties, jog
esi kažkuo viršesnis, daugiau žinantis ir geriau išmanantis. Žinoma, bus situacijų,
kai galima žybtelėti savo erudicija ir pateikti stulbinantį faktą iš rašytojo
biografijos ar intriguojančią knygos sukūrimo istoriją, bet tai turėtų būti
veikiau vieno bendraminčio kitam kuždama paslaptis, o ne daugiau žinių ir
patirties turinčio suaugusiojo pozicijos demonstravimas. Skaitant knygas su
vaikais, jas aptarinėjant, pristatinėjant, pagal jas žaidžiant ir vaidinant
suaugęs yra dar vienas žaidimo dalyvis, žaidimo vedlys, bet ne teisėjas. Knygų
klubų pagrindinė idėja ir tikslas yra padėti vaikams įsisąmoninti, kad
skaitymas gali būti smagi ir maloni veikla, padedanti susirasti bendraminčių ir
draugų, atsipalaiduoti, bendrauti ir tiesiog puikiai praleisti laiką. Tai jokiu
būdu ne pamoka ir pamokose galiojantys dėsniai ir taisyklės čia neturėtų būti
taikomi.
Dvi pagrindinės
savybės, kurias privalo turėti tokiai veiklai pasiryžęs žmogus, – drąsa ir
mokėjimas užkrėsti asmeniniu pavyzdžiu. Drąsos prireiks skatinant skaitymą
(tokį pasenusį ir nemodernų dalyką!) ‒ veiklą, atitraukiančią nuo kompiuterių,
išmaniųjų telefonų ir visų kitų pramogų, kurių grūste prigrūstas jaunųjų
skaitytojų gyvenimas. Juk į Knygų klubą susirinks ne tik knygų „graužikai“ –
dažniausiai tylūs ir gana vieniši vaikai, knygose randantys paguodą ir
nusiraminimą, bet ir šiaip neturintys ką veikti maži neklaužados ar visko
persisotinę lepūnėliai, susidomėję tokia negirdėta veikla kaip Knygų klubas ir
būtinai užduosiantys klausimą, ar mes čia žaisime kompiuterinius žaidimus, o
paklausti, ar buvę įdomu, sušuksiantys, kad ne, bet kitą kartą vėl kažkodėl
užsuksiantys pažiūrėti, ką veikia jų skaitantys draugai... Na, o asmeninis
pavyzdys yra pagrindinis dalykas, apie kurį trimituoja visi skaitymo įpročių
tyrimai: tik savo malonumui skaitantį suaugusįjį nuolat matantys vaikai užaugs
tokie pat uolūs skaitytojai. Ir tikrai, vaiko akimis žiūrint, kodėl jis turėtų
skaityti, jei savo mamos/ tėčio /močiutės /auklėtojos /mokytojos/
bibliotekininkės niekad nematė panirusių į tą paslaptingą viliojantį pasaulį,
kurį gali pasiūlyti gera knyga?
Kai pasiekiamas
toks vidinis pasiryžimas, belieka parašyti skelbimą – tokį, kurį perskaitę
vaikai nuspręstų patenkinti savo smalsumą ir ateitų išbandyti naują
laisvalaikio leidimo būdą. Priklausomai nuo to, kam jis skiriamas – vaikams ar
paaugliams – turi skirtis ir spalvos, formos bei pats kvietimo tekstas.
Paauglys tikrai neateis į Knygų klubą, jei kviesime jį pagal knygas vaidinti ar
žaisti, o vaikui visai bus nesuprantamas kvietimas pakalbėti apie knygas „tavo
kalba“, nes jie dar neturi jokios „savo“ kalbos, kuri skirtų juos nuo
suaugusiųjų ir būtų tarsi slaptas kodas.
Laikas ir erdvė
Žinoma,
Knygų klubai turi vykti reguliariai, tam tikru nustatytu laiku ir tam tikroje
vietoje. Tai gali vykti kartą per savaitę, dvi ar per mėnesį mokykloje,
bibliotekoje, kavinėje ar parke – viskas priklauso nuo klubo narių norų ir
poreikių, taip pat amžiaus. Su pradinukais geriausia dirbti mokykloje ar
bibliotekoje, susitikimai turėtų būti dažni, bet netrukti ilgai ir visada vykti
toje pačioje vietoje. Šios amžiaus grupės vaikams ypač svarbu išsiugdyti įprotį
skaityti, o tam labai padeda žinojimas, kad visada tuo pačiu metu ir toje
pačioje vietoje jo lauks suaugęs žmogus, nusiteikęs su juo pakalbėti apie
perskaitytas knygas. Taip sukuriama teigiama rutina, bet dar smagiau būna ją
pažeisti ir surengti ką nors nekasdieniško, pavyzdžiui, ekskursiją į leidyklą,
susitikimą su rašytoju, parengti ir suvaidinti spektaklį pagal perskaitytą
knygą, ją sužaisti ir t.t. Tokius rutinos „pažeidimus“ vaikai paskui su
malonumu prisimena ir laukia naujų staigmenų.
Su
paaugliais jau galima didesnė laisvė, kuri kaip tik leidžia jiems
atsipalaiduoti nuo mokyklos ir kasdienių rūpesčių rutinos. Jie visada turi būti
laukiami mokykloje ar bibliotekoje, tačiau Knygų klubui vadovaujantis žmogus
turėtų būti lankstus ir leistis „išvedamas“ į visiškai netipiškas erdves. Kartą
man teko aptarinėti knygą su grupele paauglių įsitaisius kino teatro
koridoriuje ant minkštasuolių ir laukiant filmo, kurį jie labai norėjo
pažiūrėti. Tai buvo lygiai taip pat puiku kaip ir diskutuoti apie kūrinius
gurkšnojant arbatą ir nardant tarp knygų lentynų Vaikų literatūros centre.
Aplinka
Neveltui
užsiminiau apie arbatos gurkšnojimą. Neseniai perskaitytoje Janos Bauer knygoje
„Raganiukė Gūdžiojoje girioje“ (Vilnius, Nieko rimto, 2015) yra puikiai
aprašyti keblumai, su kuriais susiduria Raganiukė, bandydama prisikviesti
draugus į „vakarėlį su knyga“: kvietime parašiusi, kad „nuo dangaus purtysime
mėnulį, jodinėsime drakonais, už uodegos tampysime paukščius“, ji nesulaukia nė
vieno draugo. Nieko nesuvilioja ir pažadai skaityti „pasakas apie princesę,
kuri pabučiavo varlių“, „apie piktą vilką (tik suaugusiems) ir apie baisų dyglį
(žadą užimanti vienos karalaitės istorija)“. Ir tik tada, kai išmintingosios
pelėdos patarta Raganiukė kvietime įrašo, kad vaišins arbata ir sausainiais, jos
drevė priguža pasakų mėgėjų, kurie nutaria po savaitės „vakarėlį su knyga“
pakartoti... Ši grožinio kūrinio vaikams situacija nepaprastai iškalbinga ir
slepia kelis Knygų klubo principus – čia turi būti gera ir turi norėtis
sugrįžti. Aptarinėjant knygas ar užsiimant bet kuria kita veikla Knygų klubų
metu nepaprastai svarbu sukurti jaukią aplinką, kur vaikai ir paaugliai galėtų
atsipalaiduoti, pamiršti neparuoštus namų darbus ar gautą prastą pažymį. Tai
padaryti padeda arbatos gurkšnojimas
(galima atsinešti mylimiausią puodelį iš namų!), įsitaisymas ant kilimo ar
pagalvėlių nusispyrus batus, ant sėdmaišių (jei tokie yra), net švelni,
netrikdanti muzika ar kitoks, neįprastas apšvietimas – viskas priklauso nuo
galimybių ir vaizduotės. Knygų skaitymą galima derinti su pyragų kepimo
konkursais, skaitant „Alisą Stebuklų šalyje“ surengti beprotišką arbatėlę, o
„Mikę Pūkuotuką“ – uogienių degustaciją.
Ką skaityti?
Ką
skaityti, yra dažniausiai užduodamas klausimas tų, kuriems patinka Knygų klubų
idėja, bet dar stinga drąsos juos įkurti. Lektūros parinkimas yra labai
atsakingas dalykas klubų veikloje, tai visada turi būti kompromisas tarp
suaugusiojo įsivaizdavimo, kas tai yra gera ir vertinga literatūra, bei vaikų
norų skaityti dabar madingas knygas ar tas, kurias skaito jų draugai. Kitas
atsakingas momentas – reikia atsižvelgti į tai, kokie vaikai pas jus susirenka,
susipažinti su jais, sužinoti, ką mėgsta, galbūt net korektiškai pakalbinti
mokytojus ar pačius vaikus ir sužinoti, iš kokių jie šeimų. Tai gali būti
reikalinga žinoti parenkant knygas: pavyzdžiui, ką tik tėvų skyrybas
išgyvenusiam vaikui tikriausiai bus skaudu skaityti apie tai dar ir knygoje.
Tačiau sudėtingų temų vengti vargu ar reikėtų (o nelabai ir pavyks, kaip
nepavyksta išvengti paties gyvenimo, kuris ne visada lepina), kartais netgi
atvirkščiai, jos gali tapti stimulu išsikalbėti apie slegiančius dalykus, tik
reiktų atsižvelgti, kad jos būtų laiku ir vietoje. Neabejotinai bus atvejų, kai
reikės sukąsti dantis ir skaityti knygas, kurios, jūsų nuomone, bevertės ir niekam
tikusios, bet vaikams patinka. Iš pradžių reikia leisti vaikui pajausti, kad
čia niekas jo neverčia skaityti to, ko jis nenori, Knygų klubas – ne
literatūros pamoka ir privalomosios literatūros sąrašų čia nėra. Tačiau galima
susitarti, kad vieną knygą renkasi skaityti jie, o kitą – jūs, ir pamažu
kreipti juos vertingosios literatūros link, o svarbiausia – ja sudominti. Jei
taip įvyks, vaikai pamažu patys rinksis vis geresnes knygas ir išsiugdys gerą
literatūrinį skonį.
Kiek skaityti?
Kiek
skaityti priklauso nuo to, su kokio amžiaus vaikais dirbate. Su vyresniaisiais
paaugliais galima įveikti netgi po knygą per savaitę ir ją aptarti, bet tai yra
įmanoma tik su labai gerai motyvuotais klubo nariais, kurie jau ir taip mėgsta
skaityti ir jų nebereikia papildomai skatinti. Su jaunesniaisiais paaugliais
galima perskaityti knygą per dvi savaites. Pradinukams gali užtekti skaitymo
paties užsiėmimo metu ar susitarto puslapių skaičiaus per savaitę, bet visada
atsiras vaikų, kurie ne tik perskaitys viską, ką būsite sutarę, bet dar
papildomai ir netgi nustebins jus savo pasirinkimu (mane asmeniškai labiausiai
nustebinęs atvejis – C. S. Lewiso „Narnijos kronikas“ krimtusi pirmokė...).
Pasiruošimas
Ruoštis
Knygų klubų veiklai turi ne tik vaikai, bet ir suaugę. Į kiekvieną susitikimą
reikia eiti ne tik perskaičius knygą, pasidomėjus autoriaus biografija, bet ir
su tam tikrais klausimais ar net preliminariu užsiėmimo scenarijumi. Šis
scenarijus turi būti lankstus ir visada gali keistis užsiėmimo metu, tačiau jis
yra būtinas pagrindas, leisiantis pasijusti užtikrintai diskusijos vedėjui ir
neleisiantis ypatingai nukrypti nuo nagrinėjamo kūrinio. Tai jokiu būdu nėra
griežtas planas ir nukrypimai taip pat nėra nieko blogo, netgi atvirkščiai, jei
kūrinys sukelia tam tikras gyvenimiškas asociacijas, prisiminimus, jei vaikams
norisi papasakoti savo patirtį – puiku, tačiau kartu reikia nuolat grąžinti
juos prie kūrinio ir nepamiršti, dėl ko visi susirinko būtent į Knygų klubą.
Ilgainiui tokio scenarijaus reikės vis mažiau ir susitikimai tekės savo
natūralia vaga, bet pradžiai jis yra būtinas. Knygų klubo veiklos siekiamybė –
kad ilgainiui vaikai patys išmoktų diskutuoti, išsakyti savo ir išklausyti kitų
nuomones, užduoti klausimus be ypatingos suaugusiojo pagalbos. Paaugliams netgi
galima suteikti galimybę nors kartą atsidurti suaugusiojo vietoje ir pabūti
diskusijos moderatoriumi, tada jo atsakomybė būtų kruopščiai perskaityti ir
išnagrinėti kūrinį, pasidomėti jo autoriumi ir truputį kontekstu, paruošti
klausimus diskusijai ir ją pravesti.
Taisyklės
Paties
pirmojo susitikimo metu, ypač jei Knygų klubas vedamas pradinukams, būtina
nusistatyti Knygų klubo taisykles. Jos turi būti pasiūlytos pačių vaikų, visi
turi joms pritarti, o paskui – jų laikytis. Gera praktika yra surašyti jas ant
atskiro lapo ir pakabinti matomoje vietoje bibliotekoje ar mokyklos klasėje.
Taisyklės turi būti paprastos, aiškios ir užtikrinančios bendros komunikacijos
ir pagarbaus elgesio su knyga užsiėmimo metu (ir po jo) sėkmę: kalbėti po
vieną, nepertraukti kito, išklausyti, ką sako draugas, ir gerbti jo nuomonę,
neteplioti, neplėšyti, nemėtyti knygų ir t.t.
Darbo principai
Priklausomai
nuo skaitytojų amžiaus, jie nevienodai koncentruoja dėmesį, todėl atitinkamai
turi būti orientuota užsiėmimo trukmė ir darbo principai. Jei su paaugliais
galima tiesiog valandą laiko sėdėti ir diskutuoti apie knygą, su mažaisiais
skaitytojais to padaryti tikrai nepavyks, darbas su jais turi būti kuo
įvairesnis, dėmesio centrai keli ir jie turi nuolat kisti, tik tada įmanoma
išlaikyti juos darbingus bent pusvalandį... Užsiėmimus su pradinukais galima
pradėti nuo knygos apžiūrėjimo iš visų pusių jos neatverčiant. Spalvos, formos,
viršelio piešinys, autoriaus pavardė – viskas svarbu, viską galima aptarti ir
pasiūlyti pagalvoti, apie ką, jų manymu, ši knyga, gal jau žino autorių ir skaitė
ką nors iš jo kūrybos, apžiūrėti galinį knygos viršelį, perskaityti trumpą knygos
aprašymą ir nuspręsti, ko iš šios knygos tikisi. Tada jau galima knygą
atsiversti, bet tik pirmą puslapį (susitarti skaityti tik po puslapį ar du ir
nežiūrėti, kas parašyta toliau, ‒ pati puikiausia smalsumo sužadinimo priemonė!).
Jei dirbame su tik pradėjusiais skaityti pirmokėliais, jų pačių skaitymas garsiai
gali labai apsunkinti procesą, nes jiems paprasčiausiai atsibos laukti, kol
klasės draugas išskiemenuos sakinį ar du. Nors teorinėje literatūroje radau
patarimų, kad skaityti garsiai Knygų klubuose – būtina ir labai naudinga
veikla, mano asmeninė praktika parodė, kad vaikai dažniausiai nori, kad jiems
skaitytų suaugęs žmogus ir susidomėję jo klauso. Po truputį skaitant tekstą
reikia nuolatos stabtelėti ir užduoti klausimą ar kelis, kurie privers vaikus
išlikti budrius ir leis įsigilinti į kūrinį, geriau jį suprasti, susieti su
kitais perskaitytais kūriniais. Galima pasitelkti analogijos ir asociacijos
principus ir, pavyzdžiui, skaitant apie meškiuką, vardu Pedingtonas klausti
kokius dar literatūrinius meškiukus vaikai žino, atrasti panašias situacijas
įvairiuose kūriniuose ir susieti jas su gyvenimiškomis situacijomis, išvardyti
veikėjus, kuriuos sietų kokia nors bendra savybė ir t.t. (tai analogijos
principas), klausti, su kuo asocijuojasi tam tikras knygos pavadinimas
(pavyzdžiui, „Robinzonas Kruzas“ – sala, vandenynas, sudužęs laivas, vienatvė,
penktadienis ir t.t.), kokius prisimena vieno autoriaus kūrinius, kokie
emocijos, jausmai užplūsta perskaičius kūrinio ištrauką (tai asociacijos
principas). Įdomus užsiėmimas yra kurti kūrinio tęsinį, o jei toks jau
egzistuoja, galima sukurti savąjį ir palyginti jį su tikruoju. Galima kurti ir
savo istoriją, ją piešti, padaryti mirioramą (specialioje dėžėje rankenėle
sukama panorama), sukurti perskaitytų knygų medį, kur vietoj medžio lapų kabėtų
lapeliai su perskaitytų knygų pavadinimais ir t.t. – viskas priklauso nuo
išmanumo ir vaizduotės.
Darbo formos
Knygų
klubų veikla neapsiriboja vien tik knygų skaitymu ir jų aptarinėjimu. Kad ir
kokia tai būtų įdomi ir įtraukianti veikla, ji gali pabosti, tad būtina
paįvairinti ją kitomis veiklos formomis. Tai gali būti bet kas: mėgstamiausios
knygos ar jos ištraukos pristatymas ar reklama, suvaidinta, sužaista (galima
rasti žaislų, pagamintų pagal tam tikrą kūrinį, pavyzdžiui, Mikę Pūkuotuką su
visa kompanija, ar pasigaminti juos patiems – neribota erdvė kūrybinėms
idėjoms) ar, pavyzdžiui, įdomiai įgarsinta (vaidmenimis skaitoma) knyga,
įvairios išvykos ir ekskursijos į leidyklas, spaustuves, knygų muges, knygų
restauravimo centrus, Vaikų literatūros muziejų, viktorinos, protmūšiai ir
įvairiausi žaidimai nuo istorijų kūrimo iki lobio paieškų tarp knygų lentynų –
kas tik šaus į galvą.
Malonumas
Vienas
svarbiausių dalykų Knygų klubų užsiėmimų metu – nepersistengti. Knygų skaitymas
ir aptarinėjimas turi būti neskubrus, malonumą teikiantis procesas, kurio metu
vaikai jaustųsi laisvi reikšti savo mintis, galėtų atsipalaiduoti, galbūt
išsipasakoti, pasidalinti patirtimi, panašia į aprašytą knygoje, ar
prisiminimais apie vaikystėje skaitytas knygas. Labai smagu skaityti iš naujo
vaikystėje mėgtas knygas ir stebėti, kaip jas suvokia dabar, ar pasikeitė
santykis, ar dar įdomu ir t.t. Knygų klube neturėtų būti griežtų grafikų, jokių
programų, draudimų ar primygtinių rekomendacijų, nebent patys klubo nariai taip
nuspręstų. Skaitymas neturėtų būti traktuojamas kaip papildomi namų darbai ir
krūvis ir taip mokyklos apkrautam vaikui, o turi tapti smagiu žaidimu,
prasminga bendravimo forma ar bendraminčių socialine veikla – viskuo, išskyrus
literatūros pamoką. Čia nebus apsieita be trupučio išmonės ir magijos ir,
perfrazuojant Otfriedą Preusslerį, teks išmokti „truputį burti“. Vaikai turi
susidaryti įspūdį, kad Knygų klubų užsiėmimai – kažkas ypatingo, truputėlį
magiško ir skirto tik jiems, kad tai vieta, kur vyksta skaitymo stebuklai ir
atrandami naujų skaitymo kontinentų krantai.
Knygų klubo nauda
Knygų
klubų funkcijos tokios pat plačios kaip literatūros ir žmonių bendravimo
apskritai. Visų pirma, tai komunikacijos forma ir yra galimi trys šios formos
pasireiškimo būdai: knygos – žmogaus
santykis, žmogaus – žmogaus santykis,
žmogaus – pasaulio santykis. Idealiu
atveju Knygų klubo užsiėmimo metu pasireiškia visi trys: kai perskaitoma knyga,
ji apmąstoma, aptariama su draugais ir susiejama su gyvenimiška patirtimi.
Neabejotinai Knygų klubai turi ir psichologinį poveikį: jų metu literatūros
kūrinys gali būti susiejamas su kamuojančiomis mintimis ar asmeninėmis
problemomis ir tapti puikia priemone joms išreikšti. Buvimas tarp bendraamžių
ar bendraminčių turi teigiamą poveikį – mažina izoliaciją ir vienišumo,
atskirtumo jausmą, didina socializaciją ir pasitikėjimą savimi. Knygų klubo
metu reikia išmokti išklausyti kitus, gerbti kito nuomonę, įsisąmoninti
požiūrių įvairovę – tai moko tolerancijos ir tarpusavio supratimo. Literatūros
kūrinių skaitymas ir kalbėjimas apie juos padeda tiksliau formuluoti ir dėstyti
mintis, grįsti jas argumentais, jei apie knygas rašoma, lavinami rašymo
įgūdžiai ir t.t. Visa tai gali tapti sėkmingesnio bendravimo, mokymosi ir
karjeros pagrindu (puikus pavyzdys iš asmeninės praktikos – buvęs labai uždaras
ir nekalbus jaunuolis, įstojęs į žurnalistikos studijas), pagerinti
psichologinę būseną ir net sveikatą. Kai iš uždarų, vos prakalbinamų ir savame
pasaulėlyje gyvenančių vaikų jaunieji skaitytojai virsta drąsiai savo nuomonę
išsakančiomis, originaliomis įžvalgomis stebinančiomis ir kūrybingomis
asmenybėmis, nesivaržančiomis rekomenduoti suaugusiajam vieną ar kitą kūrinį ir
paknopstomis atbėgančiomis papasakoti apie atrastą naują knygą – galima sakyti,
kad Knygų klubo tikslas pasiektas.